مؤسسات قرآنی عشق به قرآن را در دل كودكان نهادينه كنند
حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم
تربيت مربي حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم

همتی افزود: در طول تاريخ، افراد متعددی بودند كه با ائمه هدی(ع) مقابله می‌كردند كه بخشی از اين مخالفان از قاريان و حافظان قرآن بودند؛ البته الفاظ قرآن نورانيت خود را دارد، اما مفاهيم است كه راه‌گشا است و نهايتاً، پدر و مادر نيز بايد خواستار اين باشند تا فرزندشان با آموزش قرآن، رفتار قرآنی را بياموزد.

برخی مؤسسات برای كسب عناوين شكل می‌گيرند

اين مدرس دوره‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ـ كاربردی قرآن كريم اظهار كرد: ترويج فرهنگ قرآنی، بخشی از هدف گروه عظيمی از مؤسسات حفظ قرآن است، اما با فضای مادی كه در بحث آموزش قرآن شكل گرفته است، برخی مؤسسات برای كسب عناوين شكل می‌گيرند، دليل اين حرفم، وجود آموزش با نوارهای چند بار تكرار ترتيل، برای حفظ قرآن است كه به ويژه برای خردسالان اصلاً مناسب نيست و فضای خسته‌كننده‌ای را برای كودكان ايجاد می‌كند.

 

وی ادامه داد: اغلب مؤسساتی كه فقط به كميت فكر می‌كنند، آموزش از طريق نوار صوتی را در پی می‌گيرند كه من به اين روش «تيك، تيك» می‌گويم كه با تيك ضبط صوت حفظ شروع می‌شود و پس از خاموش شدن ضبط صوت، انتظار می‌رود كه فرد آيه را از حفظ بخواند، اگر هدف اين مؤسسات، الهی بود، به دنبال اين بودند تا نشاط و شادابی را در كلاسی كه به نام حفظ قرآن است، در پيش گيرند، مؤسساتی كه در زمينه آموزش قرآن به خردسالان فعاليت می‌كنند، به دنبال اين باشند تا عشق به قرآن كريم را در دل كودكان نهادينه كنند تا آن‌ها با اين انس خود به خود به سمت حفظ قرآن بروند.

كمتر از يك درصد از افراد، توانايی حفظ کل قرآن را دارند

همتی در ادامه به وجود حفظ‌های كوتاه‌مدت اشاره كرد و افزود: البته وجود افرادی را كه كمتر از يك سال حافظ كل قرآن شدند، نمی‌توان كتمان كرد، اما در بحث يادگيری، تكرار و تمرين اصل است و در كنار آن موضوع فراموشی نيز مطرح می‌شود؛ كمتر از يك درصد از افراد، توانايی دارند تا حفظ قرآن را به صورت كامل داشته باشند، اين نكته‌ای است كه بايد به آن توجه شود. اگر مسئولان بدانند، اين‌قدر افراد را به حفظ كل قرآن سوق نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در مصاحبه‌ای كه از طريق همين خبرگزاری منتشر شده بود، مطالعه كردم كه يكی از مسئولان آموزش و پرورش كشور عنوان كرده بود كه در برنامه پنجم توسعه، پنج ميليون نفر حافظ قرآن خواهيم داشت؛ اين حرف به چه معناست؟ يعنی اين‌قدر دانش‌آموزان وقت دارند و مربی توانا داريم و از همه مهم‌تر افراد اين توانايی را دارند كه بتوانيم پنج ميليون حافظ كل داشته باشيم. به عنوان فردی كه 16 سال است كه به صورت مستمر كلاس‌‌های آموزش قرآن را اداره می‌كنم، متوجه هستم كه بسياری از افراد توانايی اين كار را ندارند.

 

همتی بيان كرد: به طور نمونه «سيدمحمدحسين طباطبايی» يا «رضازاده جويباری» كه از خردسالی حافظ كل قرآن كريم شدند، در خانواده‌‌های كه همگی به حفظ قرآن توجه داشتند، پرورش يافتند، آيا مابقی دانش‌آموزان ما در اين فضا رشد می‌كنند؟ محيط پيرامونی اصل تربيت است؛ پس حرف اين مسئول آموزش و پرورش باطل است؛ مگر حافظ شدن اصل است؛ مگر چند روايت از معصومين(ع) داريم كه اينقدر افراد را به سمت حفظ قرآن سوق می‌دهيم نبايد سمت و سوی جامعه را به سمت كمّی‌نگری برد.

كلاس حفظ قرآن بايد حالت جذب و تشويق داشته باشد

وی با تأكيد بر اين مطلب كه كلاس حفظ قرآن بايد حالت جذب و تشويق داشته باشد و بهترين كلاس آن است كه عشق به قرآن را برای كودك ايجاد ‌كند، افزود: تحقيقی با كمك عده‌ای از علاقه‌مندان به اين مباحث انجام شد و با گردآوری روش‌های حفظ قرآن در كشور، در مجموع 15 روش وجود دارد كه برخی از آن‌ها با يكديگر تفاوت كمتری دارند و خيلی از آن‌ها را نمی‌توان روش ناميد و به غير از چند روش، مابقی همان حفظ قرآن به روش تيك تيك است.

همتی در پايان گفت: در برخی كلاس‌های آموزش حفظ قرآن، مؤسسات در كنار آموزش قرآن، برای جذابيت كلاس‌هايشان، كلاس مجسمه‌سازی و نقاشی و... برگزار می‌كنند كه در اين كلاس‌های هنری، هيچ اشاره‌ای به دروس قرآنی نمی‌شود، اين يعنی به كودكان اين موضوع انتقال داده می‌شود كه كلاس قرآن به تنهايی جذابيتی ندارد و بايد با كلاس‌های هنری و با حاشيه‌سازی آن را جذاب كرد در حالی كه در دوره‌های تربيت مربی حفظ مفهومی ـ كاربردی قرآن كريم كه با ابتكار دارتحفيظ القرآن الكريم ايجاد شده است به طور مثال؛ برای حفظ سوره ناس، طرح‌هايی از طبيعت كه ارتباط با سوره مورد نظر دارد، طراحی شده و در اختيار كودك قرار می‌گيرد و مفاهيم قرآنی از طريق نقاشی‌، داستان و نمايش به كودكان منتقل می‌‌شود.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

سلام خيلي خوش آمديد من در اين وبلاگ قصد دارم تدريس هاي روزانه خودم در زمينه تدريس قرآن به مربيان و معلمان را قرار دهم اميدوارم مفيد باشد. لطف كنيد و نظرات خود را براي من ارسال نماييد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حفظ مفهومي كاربردي قرآن كريم و آدرس quran12.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 85491
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->